Mijn kennismaking met Kaapstad en de Tuinroute

Op 04 April 2019.

Ik heb een studiereis gemaakt naar Zuid Afrika waar ik Kaapstad en omgeving heb mogen ontdekken. Hierbij een kort verslag van mijn belevenissen en indrukken van dit prachtige land.

Dag 1 We vertrokken vanaf Brussel Airport voor een korte vlucht naar Londen Heathrow. Onze overstaptijd van 6 uur werd goed benut door een bezoek aan het hoofdkantoor van Britisch Airways, inclusief lunch en een bezoek aan het museum van het 100-jarige bestaan van Britisch Airways. Hierna begon onze vlucht van 11, 5 uur van Londen naar Kaapstad.

Dag 2 Het is zaterdagochtend als we aankomen op Cape Town Airport waar onze gids Jacco op ons wacht. Hij gaat ons deze week begeleiden in het Zuid-Afrikaans wat voor ons goed te volgen is. Het is wel even wennen aan dat grappig Nederlands/Vlaamstalige accent. Vanuit Kaapstad rijden we richting Stellenbosch. Dit is een stadje uit de 17e eeuwen is nu een echte universiteitsstad en ligt in het hart van de wijnstreek. Het is een grotere stad dan ik had gedacht. We rijden eerste door de stad voordat we naar het wijndomein Spier gaan. Bij zonsondergang staat de eerste actieve trip op de planning. Een Segway tocht door de wijngaarden. Het is natuurlijk even wennen maar je krijgt het al snel onder de knie en het is een leuke manier om je zo door deze wijngaarden te verplaatsen. Deze avond hebben we een heerlijk diner met heerlijke wijnen uit de streek

Dag 3 We sliepen in het Spier Hotel met een zeer vriendelijk ontvangst van de eigenaren, een prachtige locatie en prima accommodatie. Na een heerlijk ontbijt staat een langere rit op het programma. De bestemming Rooiberg Lodge in Klein Karoo. We rijden langs wijnranken en kleine dorpjes langs de R62. Dit is een van de mooiere panoramische routes in deze regio. We lunchen vandaag in Barrydale in Diesel & Crème. Een leuke en aparte stopplaats met op het menu hamburger, salades, milkshakes etc. De inrichting is al een bezienswaardigheid op zich. Na de lunch gaan we verder op pad en maken we nog een kleine stop in Ronnies Sex Shop. Deze winkel is helemaal niet wat de naam doet vermoeden. Oorspronkelijk was dit een gewone winkel die helaas niet veel klanten trok. Sinds de naam ‘sex’ op de gevel geschilderd staat is er meer animo. In de vooravond bereiken we de Rooiberg Lodge waar we allervriendelijkst ontvangen worden en we maken een leuke avondrit. Hierna is een late duik in het zwembad nog mogelijk. Om 22.00 uur wordt hier de stroom wel uitgeschakeld voor een aantal uren.We kunnen vanuit onze accommodatie al zebra’s zien.

Dag 4 Na een goede nacht in Rooiberg Lodge maken we een ochtendwandeling met natuurgids Piet van de stam Khoisan die ons vertelt over de genezende krachten die de vele planten en kruiden hebben die hier te vinden zijn. Hierna gaan we weer op pad. Nu richting Oudtshoorn. Deze stad is de struisvogel hoofdstad van de wereld. We lunchen in Thorntree Country House alvorens een struisvogelboerderij te bezoeken. Daar horen we dat een struisvogelei wel 24 kippeneieren bevat. In vroegere tijden waren de struisvogelveren evenveel waard als goud. We lopen met een gids mee naar de struisvogels en hij haalt wat grappige stunten uit. Pas op je zonnebril! Zijn ze dol op.. Na het bezoek van de boerderij reizen we richting Swartbergpass waar we op een hoogte van 1583 m rijden en de mogelijkheid krijgen om met de fiets naar beneden te gaan. Een niet al te makkelijke tocht die je al remmend moet doen. Eten doen we onderweg bij Kobus Se Gat. Hier hebben we lekker gegeten.

Dag 5 Ook vandaag starten we de dag weer met een heerlijk ontbijt. We beginnen met een wandeling in Meirenspoort naar de waterval waar we heerlijk in het frisse water even kunnen zwemmen en onze gids Jaco maakt het hier heel erg spannend door tegen de rotsen op te klimmen en van grote hoogte er vanaf te springen. Daarna rijden we door naar de eindbestemming van vandaag: Knysna. Dit stadje ligt aan de Knysna Lagoon en is ideaal om een paars nachtjes te verblijven. We verblijven in het mooie Rex Hotel. We gaan al snel naar de Knysna Waterfront met leuke winkeltjes, bars en restaurants. Hier heb je de mogelijkheid de Oyster Experience te doen. Voor diegene die nog nooit oesters hebben gegeten een hele beleving! Voor het avondmaal maken we een boottocht met een sunset cruise door de lagoon. Hier kan je mooie foto’s maken van de zonsondergang met een glas champagne en weer de mogelijkheid oesters te eten. Dit was weer een mooie afsluiting van de dag.

Dag 6 De dag begon met dichte wolken en regen maar dat hield ons niet tegen om reeds vroeg op pad te gaan. We maken een wandeling dor de Garden of Eden net buiten Knysna. Dit dichte woud leert ons veel over de flora en fauna van de streek. Na het lekkere ontbijt in het Rex hotel vertrekken we richting Mosselbaai waar we een kustwandeling maken langs de rotskust met vuurtoren. Er ligt een grote camping bij de kust en er is hier veel vertier voor kinderen. Na een snelle lunch rijden we richting Gondwana Game Reserve. Een enorm domein waar we het privilege hebben om te mogen verblijven in de villa’s van de Kwena Lodge. We logeren met 4 personen in een 3-slaapkamervilla. Pure luxe en volop genieten. Met een regenponcho zijn we klaar voor de eerste safari. We beginnen al onmiddellijk met de nijlpaarden. En deze maal niet enkel de neus boven water maar volledig op het land. Al snel volgen olifanten, zebra’s, neushoorns, impala’s en een wildebeest. Prachtige momenten en prachtige herinneringen. Na al deze indrukken is het weer tijd voor een overheerlijke maaltijd en een vroege aftocht naar de kamer. De volgende ochtend moeten we vroeg uit de veren, en staan we om 05.30 uur op.

Dag7 De nieuwe ochtend is weer klaar voor een vroege safari. En gelukkig hebben we vandaag wel mooi weer. De mooie natuur en zonsopgang brengen ons bij het gewenste doel: de leeuw! Een kudde van 8 leeuwen wandelt rakelings langs onze jeep. Gelukkig zit ik vooraan bij dit wonderlijk schouwspel der natuur. Na de ochtendsafari in Gondwana stond er een lange busrit op het programma richting Kaapstad. We maken nog een snelle stop langs het wijndomein van Van Looveren waar we 5 verschillende wijnen met chocolade of kaas kunnen proeven. Later deze dag zijn we aanwezig bij een Afrikaanse avond. In een mooi industrieel pand beginnen we aan tafel met muziek. We hebben allemaal een Djembé en we krijgen een kleine instructie. Sommige van ons worden ook op een subtiele manier geschminkt. Tijdens het diner krijgen we een voorstelling van Afrikaanse dans en muziek.

Dag 8 Het is een korte nacht (om 04.00 uur op) voor diegenen die de Lions Head gaan beklimmen. En dit is niet op alle trajecten een makkelijke klim. Soms gaat deze steil omhoog en moet je gebruik maken van ijzeren handvaten. Maar de beloning naar 1,5 uur klimmen is groots. Prachtige zonsopgang! En je ziet de stad ontwaken. Prachtig zicht op de stad, de zee en de Tafelberg. Na het ontbijt gaan we naar Boulders Beach om de Afrikaanse pinguïn te bezoeken. In eerste instantie zouden we dit per kajak de tocht gaan doen maar i.v.m. teveel wind ging deze niet door. We hebben vanaf een loopbrug de pinguïns kunnen bekijken. Grappige beesten om te zien. In de namiddag hebben we Kaapstad per Hop On Hop Off bus bekeken. We zaten lekker bovenin het zonnetje. Een prima manier om de stad te verkennen. We reden langs plekken zoals het Waterfront, Camps Bay, District Six, Kasteel de Goede Hoop en de Tafelberg. Zonder stops te nemen duurt deze rit ongeveer 2 uur. Ons laatste avondmaal nuttigen wij in de Waterfront. Een apart deel van de stad bij de haven waar veel te doen is. Restaurantjes, barretjes, winkels en vertier. We eten in Greek Fischerman en hierna is de mogelijkheid om nog uit te gaan. Voor ieder wat wils hier.

Dag 9 Onze laatste dag is ook weer een topper. We gaan naar de Tafelberg per kabelbaan. Ook hier zijn de uitzichten weer geweldig! Na het ontbijt in het hotel is er de mogelijkheid om te gaan paragliden vanaf een berg hier. De kosten hiervoor bedragen € 100, dit is inclusief een leuk filmpje van je “vlucht” boven Kaapstad. Zeker een aanrader om te doen! Voordat we naar de luchthaven gaan genieten we nog een kleine lunch bij Waterfront. Weer hadden we een 6 uur durende wachttijd in Londen en nu kregen we een lounge aangeboden. Dit was ideaal. Er zijn kranten, lekkere hapjes en drankjes en heerlijke stoelen om de tijd door te brengen. Ondertussen nog even tax free geshopt om de Zuid-Afrikaanse Randen op te maken. Het lange wachten werd hierdoor zeer aangenaam. Dit zal ik iedereen aanraden die een lange overstaptijd heeft.